Hoppa till huvudinnehåll

Reseräkning

reseraking_ver2.png

Bild
Reseäkning

Du gör en reseräkning när du till exempel gått en kurs genom Pappers, haft ett fackligt uppdrag eller har ett förtroendeuppdrag där du har förlorat arbetsinkomst. Pappers har infört digitala reseräkningar, som ersätter pappersblankett. 

Från pappersblankett till digital reseräkning 

Pappers har valt att gå över till digital reseräkning både för att spara på miljön och för att minska administrationen. Det innebär att du istället för blanketten på papper ska använda denna digitala lösning.  

Manual 

Här kan du ladda ner en steg för steg manual för hur du ansöker om ersättning. 

 

 

Frågor och svar 

Hur söker jag ersättning vid uppdrag för förbundet?

Reseräkningstjänsten, där du söker förlorad arbetsinkomst, är öppen och ersätter den tidigare blanketten. Du loggar in via Mina Sidor och klickar på registrera reseräkning. Du loggar in med mobilt BankID. 

För dig som var på UNG2022: Om du skulle ha jobbat under UNG2022 kan du söka ersättning för förlorad arbetsinkomst. Det gör du digitalt på hemsidan. Prata med lönekontoret om din timpenning. Det är viktigt att timpenningen inkluderar semesterersättning och ATK (gäller även dig med månadslön).

I reseräkningen ska jag ange timpenning inkl. semesterersättning och ATK. Hur vet jag vad jag ska fylla i där? 

För att få korrekt ersättning behöver du själv ta reda på din timpenning där både semesterersättning och ATK är inräknad. Kontakta ditt lönekontor så hjälper de dig att ta fram denna uppgift.  

Du kan även prata med din avdelning om du behöver hjälp.  

Jag har månadslön, ska jag ändå ange timpenning? 

Ja. Du behöver räkna om din månadslön till timlön inkl. semesterersättning och ATK för att få korrekt ersättning.

Vilka kan använda sig av digital reseräkning? 

Alla medlemmar i Pappers, både förtroendevalda och övriga, kan använda digital reseräkning när du haft ett uppdrag för förbundet t.ex. varit iväg på en kurs/konferens arrangerad av förbundet. 

Inga lokala avdelningar är idag inkopplade på den digitala reseräkningen, vilket innebär att om du har haft uppdrag för avdelningen söker du ersättning via dem. Prata med avdelningen vad som gäller hos er. 

Vad händer om min reseräkning inte godkänns? 

Om du har uppdaterade kontaktuppgifter med mobiltelefonnummer kommer du att få ett sms. Du kan gå in på Mina Sidor för att justera reseräkningen och skicka in den på nytt. Det går även att radera den.  

Du kan uppdatera dina kontaktuppgifter på Mina Sidor under Mina Uppgifter.  

Behöver jag skicka in originalkvitto vid utlägg? 

Nej, men du behöver spara originalet i tre år plus innevarande år i händelse av revision. 

Det går bara att bifoga en bildfil per utläggsrad. Hur kan jag bifoga ett intyg utöver kvitto? 

Skapa en ytterligare utläggsrad med noll i belopp och lägg intyget på den raden. 

Jag har rest flera sträckor med egen bil. Måste jag ange en rad för varje delsträcka

Ja, ange den resan du kört från A till B. Exempel: Stockholm - Norrköping.  Tryck på <-> ikonen för att systemet ska räkna ut avstånd. Dubbelkolla att det känns rimligt, skriv annars över det manuellt.  

Tryck därefter på “Lägg till-knappen" igen. Systemet kommer då automatiskt räkna ut returresan.  

Jag vet inte verksamhetsgren och kostnadsställe, måste jag ange det? 

Ja. Kostnadsställe för kurser och utbildningar bör framgå på din kursbokning. För övriga uppdrag kontakta din avdelning eller förbundskontoret om du är osäker.  

Jag var på UNG2022 och hann inte söka förlorad arbetsinkomst innan den 1 juni, får jag inga pengar då?

Du kan fortfarande söka ersättning om förlorad arbetsinkomst på Mina Sidor men din ersättning kommer på din lön månaden efter att vi har tagit emot din korrekta ansökan. Vänligen sök så fort som möjligt. 

Logga in på Mina Sidor och klicka på registrera reseräkning.