Pressmeddelande DAGENS ARBETE STARTAR NY TIDNING

Aktuellt 18 mars 2019

Belastningsskador, buller, vibrationer, farliga kemikalier, allt mer stress – som leder till olyckor, skador och att en person dör på sin arbetsplats varje vecka.

Dagens Arbete bevakar industrins arbetsmiljö intensivt och regelbundet och har också gjort att antal specialtidningar inom ämnet.

Nu tar vi nästa steg – och riktar oss direkt till skyddsombud inom LO-förbunden. I september kommer första numret av Dagens Arbetsmiljö.

– Förutom att tidningen ska vara ett verktyg för förtroendevalda ska vi skapa ett sammanhang. Vi vet att många utsätts för mycket press och ibland kan uppdraget kännas ensamt, säger Helle Klein, vd och chefredaktör för Dagens Arbete.

Tidningen kommer att innehålla vassa granskningar av känt DA-märke men framför allt vara ett handfast verktyg för det dagliga arbetsmiljöarbetet. Vi kommer att lyfta de goda exemplen som förebygger skador, låta experter reda ut krånglig juridik, låta eldsjälarna berätta om sina fram- och motgångar, och ge tips om hur kroppen och själen orkar med att vara skyddsombud.

Tidningen blir en kommersiell produkt som bygger på prenumerationer och annonser. För formen på den nya tidningen står DA:s redigeringsansvarige Isak Krantz.
Om höstens utgåva får ett bra mottagande ska tidningen komma ut fyra gånger per år från och med början av 2020. Redan nu finns en Facebooksida (facebook.com/dagens-
arbetsmiljo) för den som vill följa arbetet.

– Det kan tyckas lite galet att starta en papperstidning 2019, men vi tror på formatet. Magasinet ska ha en lång livslängd, kommenterar Helle Klein.

Kontakt:Helle Klein; 070-676 24 06; hk@da.se
Bilder: Se bilagd zip-fil. Foto: David Lundmark
Läs vår nyhetsartikel: www.da.se

Dagens Arbete är medlemstidning för fackförbunden IF Metall,
GS och Pappers. Vårt månadsmagasin har en upplaga på 380 000 exemplar, vi finns som e-tidning, på webben, Facebook, Twitter, Youtube och Instagram.