Pressmeddelande kulturstipendium för medlemmar

Pressmeddelande 29 september 2015

Pappers kulturstipendium för medlemmar 2015 går till Madde Rumberg avdelning 34 i Mörrum.

Madde är konstnär och konsthantverkare som använder sig av många olika tekniker i sitt konstnärskap. Madde målar i första hand i olja och akryl och när hon skulpterar gör hon det först och främst i papier-maché, men även i pappersmassa. Inspiration får hon från folklore, slöjd och hantverk från alla världens hörn. Men även från skrönor, myter, legender och sagor fungerar som katalysatorer till inspirationer och idéer.

Pappers kulturkommittés motivering till Madde Rumberg lyder;

”Madde är en konstnär med en bred palett som spelar över många fält. I sitt konstnärskap använder hon sig av många tekniker och har medverkat med sin konst i ett otal antal utställningar. Vi imponeras och gläds av hur Madde på ett utmärkt sätt använt sig av pappersmassa som bas i en del av sina figurer. Bland annat använde sig Madde av pappersmassa i den skulptur, som hon gjorde till Södra Cell Mörrums 50 års jubileum.”

Madde tilldelas ett stipendium på 15 000 kr samt statyetten ”Cellulosarbetaren” av Per Nilsson-Öst.

Förbundsordförande Matts Jutterström delar ut priset till Madde Rumberg onsdagen den 30 september kl. 13.00 på Bruksgården i Mörrum.

Eventuella frågor besvaras av

Matts Jutterström, Förbundsordförande telefon 070 - 394 31 10